Polskie Koleje Państwowe na linii do Skolimowa – 1936

Po “Skowarze” i “Arbonie” Komunikacja Samochodowa Polskich Kolei Państwowych była trzecią firmą autobusową, która obsługiwała linię Warszawa-Skolimów do 1939 r.

“Wolna amerykanka” w przewozach autobusowych skończyła się m.in. w momencie gdy Ministerstwo Komunikacji uchwaliło ustawę o koncesjonowaniu przewozów autobusowych od 1 lipca 1934 r. Kolejna Uchwała Rady Ministrów z 28 maja 1934 r., stworzyła Referat Komunikacji Samochodowej Polskich Kolei Państwowych, następnie przekształcony na samodzielne biuro. Powstały oddziały w Warszawie, Krakowie, Białymstoku i Kołomyi, które podlegały biuru i odpowiadały za sieć połączeń.

Kręgosłupem komunikacji samochodowej PKP była trasa północ-południe, przebiegająca z Grodna przez Białystok, Warszawę, Radom, Kielce, Kraków do Zakopanego i Krynicy, wraz z lokalnymi odnogami. Łącznie sieć linii autobusowych liczyła ok. 3000 km. Połączenia były uzupełnieniem sieci kolejowej. Pod koniec wakacji 1935 r. otworzono linię do Jeziorny i Skolimowa. Niektore autobusy od 1936 r. docierały do Chylic. 

Za stroną: Transbus.com – Historia warszawskiej komunikacji miejskiej

Na początku Komunikacja Samochodowa PKP przejęła cenniki prywatnych operatorów. Później ją podniesiono. Stawka w 1938 r. kształtowała się w wysokości od 5 do 12 groszy za przejechany kilometr.

Takie autobusy jeździły na linii Warszawa-Skolimów w drugiej połowie lat 30. XX w. Autobus marki “Saurer” Komunikacji Samochodowej PKP na dworcu autobusowym w Kosowie, 1936 r. Zbiory NAC

W wyniku uchwały zarządu gminy Skolimów-Konstancin (uchwała nr 13) i biorąc pod uwagę postulaty mieszkańców dotyczące komunikacji w Chylicach,  przedłużono trasę autobusową do Chylic oraz pokryto część ulicy Długiej w twardą nawierzchnią. Wojna przerwała rozwój autobusowych linii komunikacyjnych. Lata powojenne to zupełnie inna historia….. O linii 710 pisał dziewięć lat temu Paweł Komosa.

Może ci się także spodobać...